måndag, januari 29, 2007

Mitt hem är en brädgård!

Vi (eller åtminstone H) har arbetat med renoveringen varje dag sen vi flyttade in. Hela övervåningen är en byggarbetsplats. Vårt blivande sovrum, lilla Is blivande sovrum, en arbetshörna, en hall och en toalett är på gång. Samtidigt. Ytorna är snart klara för målning och tapetsering. Vi ska bara slipa och spackla färdigt tak och väggar, måla tak, måla kattvindar, måla lister, tapetsera, lägga matta eller parkett, och riva bort heltäckningsmatta från trappan innan vi kan flytta upp. Sen är det dags för undervåningen....

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... Ni har inte funderat på att göra en sak i taget... =)
Undra förresten när jag ska ringa dig som jag lovade för 6 månader sen... =( Ska skärpa mig!
kram Helen

Talulah sa...

Nej! Det blir mycket mer intressant på det här sättet! Skärp dig och ring vet ja!
Kram

Anonym sa...

Haha, ojoj vad jag känner igen mig!
Man får se det som att man uppskattar det färdiga resultatet mer om man levt i kaos ett tag!

Anonym sa...

Tjena!
Vad är kattvindar? Heltäckningsmatta i trappa som är så praktiskt! I förrgår voltade Emil framåt nerför trappan med en stor radiostyrd bil i famnen. Och det gick hyfsat tack vare mattan.
Men mattan ska bort. Ärligt talat. Hur tänker man när man renoverar ett hus med en vackert sliten gammal trätrappa och limmar fast grön heltäckningsmatta på det? Nu ska skiten bort och trappan målas!!
Synd att man måste hinna med och åka skidor (och jobba) också. Hemmapappa med hostiga killar idag(torsdag) och imorron ska jag träffa landshövdingen. Det svänger i hockey...
//Brorsan

Talulah sa...

Ida: Jag hade förträngt det jobbiga sen vi renoverade lägenheten. Mindes bara det roliga planerandet. Hade även förträngt hur tråkigt det är på ställen som Cheapy och Byggmax. Tur att inte Hornbach finns här i alla fall. Jag blev alltid arg på Hornbach. Men jag gillar deras reklam. H saknar Hornbach...
Mange: En kattvind är ett uttryck för ett vindsutrymme under yttertaket som ligger i samma plan som ett bostadsutrymme med rum i normalhöjd. De finns normalt i övervåningen i hus med hög takvinkel. (snott från wikipedia) Kan se att det finns klara fördelar med heltäckningsmatta i trappan, men den ska bort. Har bett modern att väva en trasmatta till vår trappa. Kan nog dämpa ganska bra det med. Vår matta är beige och de har varit jättenoga när de limmade fast den men det verkar som om det kommer gå att skrapa bort den.
Jag tycker helt klart att det där med att jobba verkar överskattat! Fast som fackpamp måste man väl inte göra så många knop;)